4 breu ressenya sobre les RECERQUES
ART i DISSENY
Núria Vilardell Tejada G
TEMA: (Art i Disseny, 2 disciplines o conceptes molt units i alhora diferents)
Qüestió:
Entorn: disseny gràfic/ actualitat/ Bruce Nauman i dissenyadors varis
(revisa, aclareix i acota-ho més tot plegat: tema, qüestió clau i entorn;
revisa i aprofondeix
en les definicions dels conceptes claus: ‘art’,
‘disseny’,
és cert que amddos conceptes van nèixer dins d’una mateixa
formació???)
Ariadna Fàbregas Domingo P
TEMA: Relació entre art i disseny
Qüestió: Es poden trobar punts comuns entre l'art i el disseny o són disciplines
que funcionen amb uns paràmetres completament diferents?
Premisa/hipòtesi:Hi ha llenguatges compartits entre la creació artística i la de disseny.
Entorn:
Rachel
Sender Wharmby G
TEMA: www-medio de expresión formal
Cuestión: ¿Qué relación hay entre el net.art y el espectador?
Entorno: análisis de webs actuales: cuáles?
Alba Aguadé I
TEMA:
La multidisciplinarietat.
Qüestió: Es pot relacionar el concepte de multidisciplinaritat entés de la manera
com s’entenia en el s. XV a Itàlia amb el que s’entén avui en dia en la cultura occidental
(també en part de l’oriental)?
Quines relacions hi ha entre els artistes del Renaixement Italià i els dissenyadors actuals?
Ens movem sota paràmetres similars quan valorem dues èpoques tan distants o
no tenen tants punts en comú com sembla a primera vista?
Entorn: s. XV-Renaixement italià i actualitat a Nord Amèrica
possible comparacio L. B. Alberti Florentí amb el nord americà F. Stark.
Carolina
Rodríguez G
TEMA: La relación de la memética en el desdibujamiento de los
límites entre disciplinas
Cuestión: Cómo afecta la teoría de la memética al
diseño y al arte
Premisa: los conceptos no sólo son ideas plasmadas a partir del lenguaje sino que son
también
imágenes
Entorno: la memética (teorías e hipótesis)/ arte,
diseño, …. ???
(revisa y profundiza en los términos ‘concepto’, ‘idea’, ‘imagen’, ‘lenguaje’, ‘información’, ‘evolución’,
‘ser vivo’, ‘cultura’, ‘límite’ , ‘disciplina’ … ; el tema es “complejo” porque involucra a la biología-
genética-antropología-sociología-psicología-filosofía-…; Jesús Mosterín en su libro Filosofía de la
cultura (ed. Alianza Universidad) define ‘meme’ como la unidad o trozo elemental de ‘información
cultural’; resulta curioso que en el glosario del libro no diga qué entiende por ‘información’ . . . .
revisa y acota todo lo que puedas Tema/Cuestión/Premisa/Entorno, sino es posible que te encuentres
en un lío gordo para ordenar las “ideas” y estructurar la “información” !)
FUNCIÓ, FINALITAT i SENTIT del DISSENY
Ariadna Guinovart I
TEMA: Art i
Disseny, complementaris o antagònics
Qüestió: si l’evolució del disseny està
encaminada a facilitar la vida dels usuaris,
o més aviat s’ha tornat contemplatiu, artístic.
Premisa: el disseny no es pot desprendre de la funcionalitat.
Entorn: objectes considerats “de disseny”/ inicis del disseny fins l’actualitat
(atenció amb la frase “facilitar la ‘vida’ dels usuaris”, i amb els pre-judicis entorn alló que anomenem ‘artístic’; tindre
en compte que “contemplar” o l’estat “contemplatiu” és també una necessitat humana (hom podria dir: de l’ànima).
Si que es cert que amb determinats “objectes tecnològics” digitals sovint oblidem preguntar-nos el PER A QUÉ
serveix i quin sentit té, si realment ens fa falta, ens és útil, pràctic, si no ens fa mimbar capacitats sensorials i/o
intel.lectuals vitals, etc.)
Enrique Hernández G
TEMA: Diseño, Utilidad y Consumo; una mirada crítica al consumismo.
Qüestió: ¿Por qué compramos cosas innecesarias o poco funcionales?
Entorno: publicidad//revisión años 30-50 y actualidad/ gráfico-interiores-producto
(especificar en que décadas basarás tu estudio sobre el consumismo para luego abordar con mayor
profundidad la pregunta que te planteas (los inicios de la llamada “sociedad del consumo” rodan por
los años 30-50 > con el inicio de la publicidad televisada/el poder sugestivo de la imagen/ …/
el neoliberalismo (leyes y principios económicos-empresariales) surgido tras la 2ª guerra mundial/
etc.;. Ten en cuenta que el CONSUMO está directamente vinculado con la PRODUCCIÓN
e indirectamente con el DESEO y la NECESIDAD. También con lo que banalmente se entiende como
“SOCIEDAD del BIEN-ESTAR” , entre un sin fin de cosas más … . Son cuestiones complejas, pero
como ya te dije en clase, vale la pena adentrarse en ellas, sin miedo, tienes una pregunta muy simple
y clara, no la pierdas de vista en todo el trayecto, como una linterna en plena oscuridad,
seguro que te será de mucha ayuda !)
David Garriga G
TEMA: El dissenyador com a comunicador vs el dissenyador com a part del procès
de marketing i consum.
Qüestió: A què tendeix el disseny gràfic?
Entorn: disseny gràfic però tenint en compte altres disciplines// escoles, mitjans de
comunicació, estratègies de marketing, …………………………………… (on?)
(… respecte al Tema: intenta ser una mica més precís i simple, en relació amb l’Entorn s’em fa
una mica massa difós, intenta acotar més quins seràn els punts de referència centrals per a
elaborar l’estudi que et proposes, per exemple: dir que et centrarás en el disseny gràfic, ja és una 1ª
referència, però quan parles d’escoles, mitjans de comunicació, estrategies de marketing, concepte
temps, … , l’any del disseny, … . Sembla com que vols tocar moltes coses, t’aconsello que et centris
en 2 o 3 punts , els que tu consideris capdals per analitzar la problemàtica que et planteges.
Crec que quan aclaris quina és la pregunta clau veuràs clarament per on acotar.)
COMUNICACIÓ i MARKETING
Oriol Ysamat Faus I
TEMA: Muntatges efímers per a empreses
Qüestió: Quin paper tenen els dissenyadors en els muntatges efímers?
Sigui l’esdeveniment que sigui, el dissenyador té una feina que no varia massa.
el treball es basa en explicar la feina que fa, en tots tipus d’esdeveniments que realitza el
dissenyador: ignauguracions, presentacions de productes, premis, sopars, convencions, congressos…
explicant també les petites diferències que puguin haver.
Entorn: treball de Xavier Oliver i altres dissenyadors/ Barcelona 2000-2004
Kiara Malagrida G
TEMA: La publicidad subliminal (técnicas y estrategias publicitarias)
Cuestión:
¿Qué tipo de técnicas utilizan en la publicidad de bebidas
alcohólicas y por qué?
¿por qué una mujer con el tacón con hielo para anunciar
una marca de alcohol?
Entorno: anuncios actuales de bebidas alcóholicas en revistas
españolas/ marcas:
Absolut, Befeater, JB, Larios
Gemma Carrete i Clara Cortés G
Tema: La masculinització de la publicitat (tècniques, estratègies i target)
Qüestió: La influència de la publicitat en el consumidor. La publicitat crea valors o els reafirma?
Entorn: Sector automobilílstic a l'actualitat i Espanya
Jordi Roura Fernández i Llorenç Siscart Colom G
Tema: Disseny per a Televisió: La publicitat subliminal
Pregunta clau: qué és i com afecta als televidents
Entorn: Ens centrarem en la década dels 90’s fins als nostres dies/ on? / quins anuncis analitzareu?
Christian Rey Nagel G
TEMA: La piratería en CD’s comerciales de música (la importancia del
diseño en la industria musical)
Cuestión: ¿es el diseño un medio más par combatir los problemas de piratería?
Entorno: mercado musical/discográficas multinacionales e independientes/actualidad?/
España? Europa? EE.UU.? a nivel mundial?
(intenta analizar a fondo el fenómeno de la PIR, el tema en sí es más complejo de lo que parece
(…-economía-industria-mercado-tecnología digital.red-… + producción-consumo + función y uso
de la MÚSICA); … hasta qué punto por muy buenos que sean el diseño y la música de un CD,
siempre habrá personas que preferirán bajárselo de internet y no pagar los entre 12-30 y pico €
que puede costar actualmente un CD. La Música en general y su función en la sociedad y en cada
individuo ya es de por sí un tema complejo, muy sutil, … ! . Intenta ver.comprender el fenómeno de
la pirateria desde como mínimo 2 o 3 puntos de vista, no te encasilles en 1 sola visión del problema.
Buen viaje !!)
ESTÈTICA (estils, modes, tedències)
Nina Mirabell i Elisabet Pérez G
TEMA: Tendències gràfiques > La gràfica snow
Qüestió: La gràfica relacionada amb l'snowboard correspon a la realitat de l'esport?
(Diem ‘realitat’ referint-nos a les sensacions de soledat, de llibertat, de sentir-se insignificant davant de la
immensitat i la força de la muntanya blanca, de silenci, etc., que experimenten les persones quan practiquen snow).
Entorn: l’snowboard a Espanya (gent i revistes)
Marta Altés i Anna Bota G
TEMA: Estètica dels anys 60 i 70
Qüestió: Té algun vincle el significat del disseny gràfic actual, d'estètica dels 60/70,
amb el què tenia originàriament?
Entorn: anys 60 i 70 (neolliberalisme, pop art, psicodelia, situacionisme, …… ) i avui.
Comparació entre els anys 60 a EEUU i la realitat en què ens trobem a Barcelona. la ciutat
que podem observar i fer l'estudi de camp.
(busqueu informació i llegiu llibres dels anys 60-70 intentant entendre les problemàtiques socials i històriques
representatives (capdals) d’aquells moments; tingueu en compta que en la qüestió estética involucra <forma i
contingut>, que la forma (i tota aparença) es reflexe, expressa, continguts (valors, idees, sentiments, … )
relacionats amb la manera de viure, d’entendre, de fer, de sentir de cada moment. Partiu de l’avui i de la vostra
pròpia situació, per anar cap al passat, entendre part d’aquest passat i tornar al present per veure-hi més clar o si
més no amb més coneixements per comprendre d’on la vostra situació actual i respondre a la pregunta que us feu.
Sobre la qüestió de si us falten referents per seguir, millorar i adequar el disseny a la vostra manera de viure: 1)
hi ha qui diu que estem en una época de manca de referents, de pérdua, buidor, o banalització dels valors, i qui
diu que estem en una época d’excès de referents (a tal punt que no som capaços de veure’n/reconèixer-ne cap)…)
DISSENY i LLENGUATGE
TIPOGRAFIA
Sabina Alejandre G
TEMA: La tipografia en la poesia visual de Joan Brossa.
Qüestió: Com actúa la tipografia en la poesia visual de Joan Brossa?
Entorn: Selecció de poemes visuals de Joan Brossa a través de tot el
seu recorregut poétic(...).
COLOR
Begoña
Claveria i Erola Boix G
TEMA: Color i cultura/ Gràfica en restaurants de menjar tradicional.
Qüestió: Com reflexen la seva cultura tradicional a través de la gràfica?
Entorn: Barcelona/restaurants de menjar tradicional/cultures curinaries:
libanesa, catalana, xinesa.
ÉTICA , CONSCIENCIACIÓ SOCIAL i POLÍTICA
Esther Anguera i Núria Espallargas G
Tema: El disseny gràfic destinat a la conscienciació social.
Qüestió:Com es consciencia un públic ampli a través del disseny?
Entorn: Campanyes espanyoles de l'última década.
(la qüestió que us plantejeu involucra estratègies de comunicació + ética (valors civics i comportaments
socials que s’intenten implantar actualment), pot ser curiós veure que en surt!.)
Laura Generó G
TEMA: Sobre la gràfica utilitzada pels 5 principals partits polítics per arribar al públic
Qüestió: Si la imatge que donen els partits és la que realment volen donar i si aquesta
és la que en el fons són?
Entorn: Catalunya, campanya 16 nov. 2003.
(ja en vam parlar a classe, en el teu cas la Qüestió clau es desdobla; observa que tens 2 verbs claus a tindre en
compte alhora d’analitzar la relació <forma-contingut): VOLER (“volen donar” > lligat també indirectament amb
el tema de l’aparença) i SER (“són”) … bon viatge!)
Luisa
Chillida G
TEMA: Uso del diseño gráfico, especialmente del cartelismo,
durante la 2ª Guerra Mundial
Cuestión: cómo se articulan las ideologías? valores, ideas y causas que promueven?
cómo afecta
al espectador (sociedad?) ?????
Entorno: 2ª Guerra Mundial
(1940-1945) /EE.UU., Gran Bretaña, Francia y la URSS
(tienes el Entorno muy bien definido, el título del Tema podria ser más simple y claro, intenta
simplificarlo; en tu escrito no acotas de forma precisa ninguna Cuestión clave, busca 1 pregunta
clave para ordenar los datos que vayas encontrando y dar sentido a toda tu investigación !)
DISSENY i SOCIETAT
Glòria Ribera I
TEMA:
L’estrés de la societat actual. Mètodes d’evasió
i de relax.
Centres de relax, disseny i art.
Qüestió: En quina mesura creix l’estrés i les malalties cròniques laborals en la societat
actual? Quines solucions i mètodes s’han buscat arrel de la industrialització per tal
d’adquirir relax?
Entorn: S. XIX (el “sublim” del romanticisme, el “jo”> Friedrich i Turner)
S. XXI (disseny i ergonomia i centres “spa”)
(el relax s’adquireix ? .......)
Elisabet Rius Sanchís I
TEMA: La socialització del Disseny > de William Morris a Ikea
Qüestió: Quin ha estat el procés de la socialització del disseny? (inicis i situació actual)
Entorn: s.XIX (W. Morris) i inicis s.XXI (Ikea)
MOBILIARI
Paula Brusés Marquina G
TEMA: Evolució de la cadira en el món del disseny
Qüestió: conèixer l’evolució dels estils i més concretament de les modes que hi ha hagut
en el món del disseny. Aquesta evolució comportarà conèixer també els canvis que hi ha hagut
en les formes de viure.
Entorn: del XVI fins l’actualitat/ Europa
Pau Viladot I
TEMA: Disseny públic > Anàlisi i crítica del mobiliari urbà
Qüestió: objectes amb problemes de funcionament i viabilitat del disseny/ sobre els criteris
de valoració que l’ajuntament segueix en l’elecció dels productes, les empreses i els
dissenyadors i/o arquitectes contractats/ inversió pública en el terreny del disseny
del mobiliari urbà a Barcelona.
Entorn: Ciutat de Barcelona (actualitat?)
(formula 1 Qüestió clau, clara i simple, que et permeti abordar les problemàtiques que pretens
abordar)
Marc Coll P
TEMA: l’aigüera (estudi previ al PFC)
Qüestió:
com aportar una major capacitat d’accions (funcions) a
l’aigüera?
Entorn: La cuina/estudi de mercat espanyol i europeu/ tecnologies i dissenys
actuals.
(no confonguis la
recerca d’ACD II amb el PFC, pensa que en l’estructura conceptual
del treball,
fins al punt III (proposta d’actuació) no apareix la
idea/solució que dones arrel d’haver investigat
què és una aigüera, quins tipus d’aigüera hi han
actualment al mercat, quins dissenys han existit,
quines funcions hi estan relacionades, quins usos en fa l’usuari, materials, etc., etc., etc. .
En l’escrit que vas entregar no parles en cap moment de com et plantejes fer la recerca, si penses fer
un estudi del mercat, si tens pensat fer un treball de camp en relació tant a fabricants com a usuaris
d’aquest
objecte, no sé, tinc la impresió de que l’entrega que has
fet, va més dirigida a PFC i no tant
a AC D II. Cap al final de l’escrit, dius que l’aigüera que
pretens desenvolupar “es dirigiria a un usuari
d’una classe mitja”, em pregunto que vol dir això de “classe mitja” si té sentit seguir parlant avui així,
i si aquest és un argument (motiu, raó) necessari (útil) de cara a explicar el tipus de producte que
vols fer, … . D’altra banda en el nivell gràfic poses “Estilo libre” i més abaix “freeStyle”, així com el
logo de Miele juntament amb un slogan “mejorando siempre”, ¿? Estas treballant per aquesta
empresa? És
aquest el nom del teu producte, o d’una línea de productes
determinats? … pensa en
el significat de tot el que dius a nivell gràfic i si
manté relació o no amb el producte i la idea en sí
del producte que proposes. Cura (atenció) amb tot allò
gratuït, innecessari o redundant que estorbi,
dificulti la comprensió. Un prototip (del tipus que sigui), és un prototip, no fa falta que simuli ser
una altra cosa.)
REHABILITACIONS i REMODELACIONS
Naila Vilaseca Criballés I
TEMA: Tradició i Modernitat (estudi previ a la remodelació d’un local comercial)
QÜESTIÓ: On acaba la tradició i on comença la modernitat?
Crec que aquesta pregunta m'ajudarà a estudiar els dos conceptes per separat, per després poder buscar relacions
entre ells i així observar que sí poden conviure. A la vegada la pregunta també em servirà per buscar referents i
coneixements sobre el tema. Alguns d'aquests referents són Gaudí a la Barcelona del canvi de segle, en relació
amb l'arquitectura, i el Born o Ciutat Vella en relació amb entorns urbans o rurals. Aquests i d'altres em facilitarant
coneixements i criteris suficients per donar un solució al meu entorn en concret. A partir d'aquí ja tindré el treball
dividit en una part més "teòrica" per una banda i més "pràctica" per l'altra, des d'on estudiar el casc concret.
Entorn: local comercial (roba infantil i juvenil) en el centre històric de Torelló
Danae
Albanell Masip I
TEMA: Modernitat i Tradició (estudi previ a la
remodelacó d’un local comercial)
Qüestió: què volen les persones del poble i sobretot els que freqüenten Can Ginestar?
Entorn: Can Ginestar > Bar en una casa pairal del s. XV a Sant Just Desvern
ARQUITECTURA
VIVENDA
Verónica Martínez I
TEMA: Las cuevas-vivienda en Andalucía: de infravivienda a vivienda del futuro
Cuestión:
Características de las cuevas y posibles mejoras utilizando
energía renobable
Entorno: España, especialmente sur de Granada (Andalucía).
Ruben
Reina I
TEMA: La casa rural ibicenca
Cuestión: en qué se caracteriza? Cómo es?
Entorno: casas
rurales de Ibiza
(No has hecho ni plan de
trabajo ni cronograma.)
Marina Herrera i Vílchez I
TEMA: Arquitectura vernàcula i sostenibilitat
Qüestió: quins criteris de sostenibilitat hi han en la arquitectura típica catalana?
Entorn: Catalunya, especialment Barcelona
DISSENY i ECOLOGIA
Antonia Serra Crespí I
TEMA: L’ecologia en l’arquitectura i la construcció: enderrocaments i materials aprofitables???
Qüestió: quins materials es poden aprofitar i quins no?
Entorn: enderrocaments/Barcelona?/ actualitat…
(acaba d’acotar el Tema i l’Entorn. En el dossier 1 d’AC D II (any 2000-2001), si mires la bibliografia,
et trobaràs una ressenya bibliografica feta en relació a ecologia, pot ser hi trobis referències útils)
Rodrigo
Marcos G
TEMA: El diseño
ecológico
Cuestión: ¿Cuál es el proceso que se lleva a cabo en los despachos de Diseño para
minimizar el impacto ambiental y qué materiales utilizan, sin que los productos de
diseño pierdan esa propiedad de arte aplicado a lo cotidiano?
Entorno: Barcelona /despachos de diseño
DISSENY i PEDAGOGIA
Mireia Martí Fun-Sang, Marta Reyero Auberada i Cristina Toledo Frieyro P
TEMA: Mon laboral i l’educació en Disseny > Eina com a fàbrica de professionals
(estudi de la pedagogia d’Eina)
Qüestió: quines són les exigències actuals del món laboral i com ens prepara Eina
per a elles? Com forma Eina als futurs professionals? veure si el que es preté es anar
evolucionant en funció de la demanda que hi hagi, o formar un dissenyador-autor.
Entorn: Eina 2000-2003
(acoteu 1 Qüestió clau; com ja vam comentar a classe teniu 4 conceptes claus :
[EDUCACIÓ]PEDAGOGIA - DISSENY <- EINA -> MERCAT LABORAL …………………… sort!!)
DISSENY i CONEIXEMENT
EPISTEMOLOGIA
Jorge Fernández Martí i Ignasi Vinyeta Grivé P
TEMA: La percepció del color
Qüestió:
Entorn: perspectiva(interpretació) fisiològica i psicològica/ Newton, Goethe, …
(acoteu 1 Qüestió clau)